Cadillac Technologie

Variable Displacement V8-6-4 Engine

Motor s proměnlivým zdvihovým objemem

 

 

Toto je motor Cadillac 6.0L z roku 1981

se vstřikováním paliva a systémem proměnlivého zdvihového objemu V8-6-4.

Když vozidlo akceleruje, všech osm válců motoru pracuje.

Po dosáhnutí střední rychlosti, kdy se

sníží potřeba výkonu, se motor automaticky přepne na režim 6 válců.

A nakonec po dosáhnutí cestovní rychlosti

na otevřené silnici, kde potřeba výkonu

klesne na minimum, se motor automaticky

přepne na úsporný 4 válcový režim.

Palubní počítač je možné přepnout na indikaci počtu válců, které jsou momentálně v chodu.
(na obr. je počítač přepnut do m.p.g.)

 

  

Osmdesáté léta byla pro americké automobilky katastrofická. Byla to hluboká krize, která byla předzvěstí rostoucí popularity malých evropských a japonských automobilů již od konce sedmdesátých let. Příčinou byla neustále rostoucí cena benzínu.

 

Cadillac reagoval nejdříve snižováním výkonu u již zavedených motorů a v roce 1978 začal zákazníkům na přání nabízet motor Oldsmobile 5.7 V8 Diesel. Později, v roce 1981 přišel s inteligentně vypadajícím řešením u benzínového motoru 6.0 V8. Tento motor byl upraven pro implementaci systému proměnlivého zdvihového objemu označován jako V8-6-4. Dosáhnutá spotřeba paliva nebyla vskutku jen symbolická, ale tato technologie předběhla svou dobu. Systém byl řízený mikropočítačem a mikroelektronikou z konce 70-tých let, tehdy byla počítačová technologie na svém začátku, nemluvě o implementaci do osobních automobilů. V těchto letech byl počítač velký jako jedna místnost a též vyžadoval pro bezchybnou funkčnost přísně hlídané klimatické podmínky v hermeticky uzavřené místnosti. Z toho je jasné, že aplikace mikropočítačů v sériových automobilech byla zcela výjimečná a nesla své specifické potíže. To bylo hlavním důvodem proč Cadillac s touto technologií neuspěl a tak V8-6-4 motory s chybující elektronikou v dalších letech již nenabízel. Tato technologie předběhla svou dobu, ale i přes neúspěch Cadillac dokázal, že je stále technologickým inovátorem.

 

Se zájmem jsem přijal zprávu o zavedení "novinky" pro modely Mercedes-Benz S-Klasse 2000 s motory V8 a V12 pod označením ZAS.  Nejde totiž o nic jiného než o dvacet let starou technologii Cadillacu "Variable Displacement Engine", kterou si Mercedes přivlastnil a nazval jí "Zylinderabschal tung", neboli zkratkou ZAS. Podobnost těchto systémů je taková, že by jsem ji považoval za identickou. Předpokládám, že dnes už Mercedes nebude mít problémy, které s tímto systémem měl Cadillac před dvaceti lety. Gratulujeme majitelům Mercedesů S500 a S600  2000, že důvěřují vynálezu nejinovativnější automobilce světa, automobilce Cadillac.

 

Vše se jednou v dobré obrátí řekl kdysi klasik. A tak nové modely koncernu GM od modelového roku 2005 budou používat technologií "displacement on demand" (objem na přání) tedy stejným principem odpojování válců jako v roce 1981. Tato staronová technologie byla v roce 2003 představena široké veřejnosti prostřednictvím koncepčního motoru V16 v konceptu Sixteen na automobilovém veletrhu v USA.