Příběh znaku vozu Cadillac
Automobil Cadillac, jeho název a jeho znak. V krátkém povídání se vám pokusíme vysvětlit jeho vznik, název a historii, která na rozdíl od jiných automobilek není vůbec jednoduchá a zasahuje do časů velmi, velmi vzdálených. Ačkoliv se to zdá k nevíře, historie jedné z nejznámějších automobilek na světě začíná již v 17. století ve Francii a dá se říci, že celý příběh má na svědomí jeden odvážný muž jménem Antoine Laumet de la Mothe Cadillac. Antoine Laumet de la Mothe Cadillac se narodil v 5. března roku 1658 v malém trhovém městě St. Nicolas-de-la-Grave asi 60 km od francouzské metropole Toulouse, jako syn šlechtické rodu Cadillaců. Po dovršení šestnácti let vstoupil do armády a několik let pobýval ve službách Francie. Vrátil se v roce 1683 a usadil se v Port Royal v Novém Skotsku. V 1684 mu král za odměnu daroval šest čtverečních mil země na uzemí dnešního Bar Harbor a také uzemí Mount Desert Island u Maine. Do roku 1694 kdy post opustil zde pobýval jako velitel Michilimackinackých jednotek. V červnu roku 1701 Laumet uspořádal výpravu, na které se plavil se svými vojáky po proudu řeky Detroit, až za Grosse Isle. Za tímto místem provedl obrat a cestou zpět hledat vhodné místo pro svůj čin, který ho do dnešních dnů proslavuje. Tím činem nebylo nic jiného než založení města Detroit, a to přesně na místě kde se nyní nachází roh ulice Jefferson Avenue a Shelby Street blízko pevnosti Ponchartrain. V té době nemohl tento francouzský dobyvatel vědět, že založením malé osady na břehu jedné řeky ve vnitru amerického kontinentu zajistí dobré podmínky pro růst města až na čtvrté největší město v USA s nejvyšší výrobou automobilů na světě a stejně tak nemohl vědět, že jeho jméno bude používat Cadillac Motor Car Company of Detroit, jako jméno pro nejvyšší kvalitu automobilového designu a konstrukce Během první zimy povolal Cadillac na šest tisíc indiánů za účelem obchodování. V roce 1710 byl odvolán zpět do Francie kde byl prohlášen za guvernéra Louisiany, tedy za guvernéra, kterému byla do té doby svěřena největší část uzemí. Při politických potížích v 1716 byl sesazen a uvězněn s další francouzskou šlechtou do vězení v Bastile. V roce 1718 osvobozen a svá poslední léta strávil jako guvernér uzemí Castelsarrasin v jižní Francii, kde také v roce 1730 zemřel. Stejně tak jako byl Antoine de la Mothe Cadillac své době synonymem průkopníka, jen dnes automobilka Cadillac symbolem průkopnického úsilí ve automobilovém světě A jak je to se samotným erbem ? Laumet si ho navrhl sám v polovině sedmnáctého století se zapůjčením motivů z erbu Barona Sylvestera z Esparbesu, a lorda Lamothe Bardiguese z malého města blízko Toulouse ve Francii |
|
|
|
|
Antoine Laumet de la Mothe Cadillac osobně. |
Erb Barona Sylvestera, který byl zhotoven na námět motivů z jeho štítu. (vpravo) |
Štít Barona Sylvestera z Eparbes de Lussnan, z kterého si "vypůjčil" Antoine Laumet motiv |
Pozdější znak automobilky Cadillac, který byl patentován 7. srpna roku 1906 pod číslem 54981 |
A jak je to s ratolesmi, které jsou kolem znaku u automobilu Cadillac ?
|
|
Vlevo:
Vstupní
brána na statek LaMothe v Bardigues, (jihovýchodní
Francie) |
Vysvětlení všech symbolů na znaku automobilů Cadillac:
|
The Couronne, nebo také Coronnet. Česky asi nejlépe "šlechtická koruna" symbolizuje původ ve francouzském rodu pocházející z Toulouse, příbuzný rod s franzouzským královský rodem. Sedm perel v koruně značí počet šlechtických generací odvíjejicí se od tohoto královského rodu. |
|
Shield, česky štít. Symbolizuje hrdinný vojenský původ rodu Cadillaců.Vzhled erbu je pouze nákres od jednoho z křižáckých vojáků. Nedochovala se žádná autentická informace o přesném vzhledu erbu rodu Cadillaců |
|
První
a čtvrtý čtverec. Jediná autentická část
erbu. Tyto dva čtverce symbolizují armádu. Rozdělení
černou čarou znamená dvě armády pod dvojím
velením. Ptáci (labutě, původně bílé,
tzv. merlettes) na zlatém podkladu symbolizují moudrost,
bohatství a chytrost. |
|
Druhý a třetí čtverec. Jsou občas nazývány vlajkou .Tato část erbu byla přijata po sňatku člena rodu Cadillaců s rodem jiným. Červená pole ve znaku značí čistotu, dobročinnost a ctnost. Stříbrná pole pro hojnost, vodorovné symboly přes stříbrné pole značí statečnost v křižáckých bitvách na dalekých bojištích. |
Modifikace předválečných znaků Cadillac:
1903 - emblém z nášlapního schůdku u modelu Runabout |
|
|
1916 - raritou je 9 perel v korunce. Není známo proč |
|
1920 - návrat 7 perlové kurunky. Labutě od tohoto roku v černá barvě, jako symbol požáru v automobilce. |
|
1928 - znak na chladič |
|
1930 - znak na chladič |
1932 - znak na chladič modifikace s křídly |
|
|
Pozdní 20. a raná 30. léta. označení motoru |
1931 - označení motoru V8, V12, V16 |
|
|
1934 - označení motoru V16 |
1935 - označení motoru |
|
|
1937 - znak na chladič |
1938 - znak s odnímatelnými křídly |
|
1939 |
|
1940 |
|
|
1920 - červeně lakováno a s křídly vzhůru |
Druhá světová válka:
|
Znak automobilky Cadillac během druhé světové války |
Modifikace poválečných znaků Cadillac:
|
1947 - znak na přední kapotě |
|
1947 - znak na přední kapotě |
1947 - okřídlený znak Cadillac na kufru vozu |
|
1948 - znak pro přední kapotu a kufr |
|
1949 -znak pro přední kapotu a kufr |
|
1953 - znak pro kapotu a kufr (V symbol obsahuje, ale zde není neukázán) |
|
1953 - znak na poklici kola |
|
1954 - znak na zadním blatníku Eldorada |
|
1954 - znak pro přední kapotu |
|
1956 - "V" symbol a znak jsou zploštěny |
|
1957 - znak pro přední kapotu |
|
1963 - jednotný znak |
|
1964 - jednotný znak |
|
Znak pro pravděpodobně rané 70. léta. |
|
|
1983 znak z chladiče modelu Cimarron |
Jednotný znak pro modely 80. let |
|
|
Jednotný znak z přelomu 80. a 90. let |
|
90. léta |
|
2000 - současný znak vozů Cadillac. Zbaven šlechtické koruny, a "merlettes" ve žlutých polích |